costabona

Aquesta utilitat pertany a Wikiloc.

Per descarregar-te el track clica sobre el següent enllaç: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3874163

Fotos i breu descripció.

costabona

El Costabona és una muntanya de forma piramidal, visible des de molts punts de la Garrotxa. La tardor ja és avançada, i com que està fent dies de molt bon temps, s’ha fos tota la neu de la cara sud que havia caigut unes setmanes enrere. Així doncs, ara és la nostra i no podem desaprofitar l’ocasió d’anar cap al Pirineu i intentar pujar el Costabona.

A Molló hi comença a fer un dia esplèndid. Encara no hi toca el sol, però tampoc la temperatura és excessivament freda. Travessem el poble pel seu carrer principal i ens dirigim cap a Espinavell per una pista que travessa zones de pastures on passem més estona traient i posant filats que no pas pedalant. Fem un tros de carretera i arribem a Espinavell. Ja comença a sobrar roba i ens espera una intensa però curta pujada cap al Coll Pregon. Primer seguim una pista que amb dures rampes ens situa al damunt del poble i més tard ja atenyem les zones de pastura. Les vistes comencen a ser gratificants, sobretot mirant cap a la banda de la Garrotxa.

Foto: Vista de La Presta des de Coll Pregon. Al fons a l’esquerra el nostre objectiu.

Tenim el Coll Pregon damunt nostre. Un dreturer però ben fressat camí enmig de ginesta ens hi mena. És un balcó perfecte de la part més oriental de tot el Pirineu. Des de les muntanyes de Vallter, passant pel Costabona, les Esquerdes de Rojà i fins arribar a la cara sud del Massís del Canigó. Travessem cap al costat francès i un xic més enllà fem cap a un sensacional mirador sobre la Vall de la Presta. En aquest costat, els flancs de les muntanyes son més verticals i els boscos molt més espessos. Encetem un dels millors descensos que es poden fer a la comarca del Vallespir, per un magnífic camí de quatre quilòmetres de longitud, que de manera radical resta 500 m de desnivell, dibuixant estètiques llaçades enmig d’una bucòlica fageda. Abans d’arribar a baix de tot, però, passem per un bonic tram de prats de pastura i fem l’última cirereta del pastís, les escales que acaben de conduir al veïnat de la Forge, al costat del riu Tech. Remuntem cap a la Presta per carretera asfaltada, i havent passat la masia de la Plananera, situada a les afores, encetem la gran pujada cap al cim, que des d’aquí es mostra per nosaltres engrescador, situat al bell mig de la Vall.

Foto: Baixada magnífica cap a La Presta.

costabona1

costabona2

La primera part es passa sota l’ombra de la muntanya, la cara nord dels flancs que davallen del Coll de Siern, privilegiadament nodrida per espesses fagedes i clapes d’avetoses. Més amunt travessem un afluent del Tech, sortim de la fageda i assolim un petit collet enmig d’una clariana i uns grenys de roca. Ens hi aturem a menjar. Des d’aquí podem observar el clar contrast dels cims enlluernats que donen a la solana amb els flancs ombrívols de la banda dreta de l’alta Vall del Tech.

Foto: Ascens al Costabona.

Estem just a sota el Costabona, on la seva forma piramidal s’alça com un gran caputxó per sobre la seva falda. Tot i així el poc angle de visió no ens permet veure la part cimera, però som conscients que per arribar-hi ens espera la traca final. Primer entrem en un bosc molt espès i ben format de pi, que amb quatre ziga zagues el salvem a través d’una pista estreta i herbosa, que quan sortim a la solana, acaba agafant l’amplada d’un camí. Tot i passar alguns passos tècnics i pedregosos, hi ha moltes vegades que mentre pedalem, podem gaudir de les vistes que el camí ens ofereix en els seus trams balconers. Més amunt entrem en una zona de pastures i arribem a les abandonades mines del Costabona. A partir d’aquí la pendent s’intensifica i el camí és més estret. A partir de la cota 2200m és gairebé impossible pedalar, i el més còmode és carregar la bici a l’esquena fins dalt el cim. Haurem de patir, però paga la pena. A dalt hi regna la tranquil·litat, ja que el vent no bufa i només hi ha dos francesos amb els quals conversem un poc. Tampoc no fa fred i tenim l’oportunitat de quedar-nos-hi una estona a menjar i contemplar bocabadats el paisatge que tenim per tots els costats.

Foto: Cim del Costabona!!!!

costabona3

costabona4

La baixada tampoc té malbaratament. En un tres i no res arribem al Coll de Pal, enmig de prats i pedres espargides pel mig.

Foto: Baixant del Costabona.

Continuem baixant, flanquejant el Roca Colom fins que enllacem en una carena on trobem un altre tram de prats que en un obrir i tancar d’ulls ens permet arribar al Refugi forestal Jaume Farré. A partir d’aquí enllacem amb la pista de la Collada Fonda. La seguim una estona en direcció a Espinavell, per enllaçar més tard amb un camí, que com una llarga tirallonga s’estén enmig dels prats fins a connectar amb la carena que davalla del Puig Sistra i s’allarga en direcció a la Collada de Fembra Morta, on hi passa el sender GR-11 que per una banda mena a Molló i per l’altra cap a Setcases.

Foto: Corriol de la Collada de Fembra Morta.

costabona6

costabona7

Nosaltres continuem en direcció cap a Molló, resseguint aquesta extensa carena amb algunes ramificacions que ofereixen altres opcions per recórrer aquestes muntanyes. Nosaltres seguim la variant, segurament més concorreguda, que és la que ens retorna a Molló, gaudint d’àmplies vistes cap a la Garrotxa mentre anem baixant.

Foto: GR-11 direcció Molló.