Un altre estiu que se’n va i un altre any que tanquem la temporada amb una setmana de bici. Respecte l’any passat repetirem, dates i membres (Kolo, Jimmy i jo) però canviarem zona amb la intenció de no mullar-nos tan com l’any passat. Aquest any hem escollit Andalusia!

andal

Foto: El Torcal de Antequera.

Dilluns, 27 d’octubre de 2008.

Ahir vam creuar la península amb un viatge etern. Estarem un parell de dies pels voltants d’Antequera que aprofitarem per conèixer una mica la zona i, jo especialment, per visitar la iaia i parents als que no veig sovint.

Sortim, com sempre, guiats per en Kolo i, també com sempre, a la cerca de nous ports. Sortim de la població deixant enrere el típic paisatge de cases encalades de postal. Comencem la jornada de manera suau fins el trencant que ens durà al mirador. L’últim tram d’ascensió al Torcal ens exigeix una mica més. Estem descansats, però les cames no van com haurien… Esperem que sigui per culpa de tant de cotxe!

Arribem a dalt i després d’un petit descans amb passeig pel mirador, reprenem la marxa. Tot baixant en Kolo veu una carreterota que va a un altre pic de la serralada i fa com si se li hagués clavat una espina…

Continuem amb la ruta prevista per carreteres estretes i poc transitades enmig de camps d’oliveres i algun ramat de cabres. Gaudim d’una jornada tranquila amb poques incidències mentre anem descobrint petites poblacions d’un blanc immaculat trencat només pel rogenc de les teulades… Al migdia arribem a Villanueva Concepción per afrontar la pujada que hem baixat fa just una estona… Son els 6km més durs del dia i per si no en teníem prou en Kolo es vol arrancar la espina que se li ha clavat al Torcal.
Com és d’hora els Joseps van a descobrir el caminet que hem vist baixant del mirador de las Ventanillas. Jo, que no les tinc totes, em quedo mimant el meu genoll mentre veig com es va ennuvolant ràpidament i cau alguna gota.
Amb l’esperit explorador d’en Kolo satisfet tornem cap a l’hotel per dutxar-nos i passar la tarda de visita “al pueblo”!

andal1

Foto: Vista d’Antequera.

Recorregut:

Antequera-El Torcal-Villanueva Concepción-Matagados-Almogía-El Peral-V.Concepción-El Torcal-Camorro-El Torcal-Antequera 100,68kms 2.467m+

El Torcal (Mirador Ventanillas) 14Km 1220m
Puerto de la Dehesa 6km 565m
El Torcal 6km 900m

andalu0

Foto: Collado del Alguacil, s’ha fet dur.

Dimarts, 28 d’octubre de 2008.

Ens despertem i les nostres expectatives cauen en picat al veure el cel. Ahir a la tarda van intentar tranquilitzar-nos dient-nos que aquí costa molt de ploure i tal… però el cel està a punt de plorar, com nosaltres. Anem a esmorzar encara amb esperances de sortir a fer el volt però aquestes s’extingeixen quan ens estem canviant… Les pitjors previsions es fan realitat i comença a diluviar, així que canviem de plans i ens desplacem ràpid cap a la següent població per veure si a Granada no plou i podem aprofitar el dia.
Arribem a Granada al migdia, plou menys que a Antequera, però plou… A les 2 del migdia ens donem per vençuts i acceptem que avui serà dia de descans. Ens n’anem a dinar. A la tarda anem traient el cap per la finestra entre partida i partida a la Play. Aquest temps ens treu les ganes fins i tot, d’anar a fer turisme per la ciutat!

Dimecres, 29 d’octubre de 2008.

Avui ha sortit el sol. Un dia clar es presenta davant nostre i decidim que farem l’etapa reina del biciviatge. Anirem a Sierra Nevada, caldrà abrigar-se!

Creuem Granada i sortim per una carretera paral·lela a un riu. Una carretera obaga que va pujant mica en mica. El paisatge va canviant i cada cop hi ha menys arbres i més prats… prats d’alta muntanya. Deixem enrere l’embassament de Canales i arribem  a Güejar Sierra on trobem el trencant del Collado del Alguacil. Aquí comença un port llarg i intens que acaba a gairebé 1900m… Hem patit, però hem set recompensats amb una sorpresa: superats els 1800m sobre el nivell del mar hi ha neu, una neu que ens permet arribar al pic però que ens ha adornat el paisatge.

andalucia8

Foto: Collado de las Sabinas, vista preciosa.

andalu1

Foto: Collado de las Sabinas. I el què falta…

Baixem per on hem pujat. Reprenem la carretera anterior congelats! Seguim per la carretera direcció Sierra Nevada. Mica en mica i després d’un petit descens el camí es va enfilant per la muntanya enmig de cases aïllades, corbes de 180ºC i petites acumulacions d’arbres… Ens reunim després d’uns quilòmetres de pujada per trencar a l’esquerra per una variant de pujada més dura, com no…

La nova carretera és més estreta i va pujant enmig d’una vegetació canviant que a vegades ens permet veure el desnivell acumulat deixant davant nostre una paisatge fascinant.

Quan arribem als 1800m+ novament trobem neu i gel als trams de carretera en els que encara no ha tocat el sol. Anem pujant, intercalant algun tram a peu per culpa del gel, fins arribar a la carretera principal de l’estació d’esquí.

Arribats a aquest punt planeja fins arribar a una barrera vigilada que ens talla el pas.

andalu2

Foto: Pradollano, Sierra Nevada.

andalu4

Foto: L’estació de ràdio astronòmica, 2.869m.

Parlem amb els guardes; ells no ens impediran el pas… Així que els Joseps continuen pujant fins que la neu els hi permet… Jo que estic tieso m’abrigo tot lo que puc i agafo la carretera principal direcció Granada en un descens llarguíssim en el que vaig parant a estones per intentar reanimar mans i peus al costat de la carretera. En Kolo arriba fins l’estació ràdio-astronómica del Pico Veleta, situada a 2.869m, però no pot arribar al cim del Pico Veleta; gran objectiu personal del biciviatge. Arribats a Granada ens sembla increïble que hàgim passat tant fred. Al centre de la ciutat trobem algun ciclista de curt que no desentona…

Aquesta tarda si que anem a fer el volt. Aprofitem l’avinentesa per quedar amb en Manuel Calvente, un ciclista professional resident a Granada que havia coincidit amb en Kolo en temporades anteriors.

Recorregut:

Huétor Vega-Pinos Genil-Güéjar Sierra-C.Alguacil-Güéjar Sierra-C.Sabinas-Sierra Nevada-Observatorio-S. Nevada-Purche-H.Vega 104kms 3.384m+

Collado del Alguacil
Observatorio Rádio Astronómico del Pico Veleta (Sierra Nevada).

Dijous, 30 d’octubre de 2008.

Avui estem de ressaca, l’etapa d’ahir està passant factura. Avui sortirem sense presses per fer una volta circular a l’embassament que ahir vam deixar enrere a l’inici de la ruta.

Seguint les indicacions de Manuel ens dirigim a Monachil, on comença el port amb el nom de la població. És un port constant que pugem cadascú al seu ritme. A dalt ens reunim, fem fotos i divisem uns isards, alter ego d’en Kolo… Tal com teníem previst trenquem cap l’embassament… aquí una equivocació pot acabar en una altra pujada a Sierra Nevada. Com vam veure ahir qualsevol carretera pot desencadenar en una immensitat d’oportunitats i casi totes de pujada!

andalucia9

Foto: Amb en Manuel Calvente i el seu fill.

Recorregut:

Huétor Vega-Monachil-Purche-Pinos Genil-Embalse Quéntar-Granada-Huétor Vega 56kms 1.256m+

Alto de Monachil
Embalse de Quéntar

andaluci

Foto: Alto de Monachil.

Divendres, 31 d’octubre de 2008.

En principi ens havíem de quedar un parell de dies més, però en veure que el temps no acompanya i que les previsions són nefastes pels nostres interessos. Decidim escurçar el viatge i retornem cap a casa. Gran decisió.

El temps no ens ha estat gaire favorable, haurem de tornar algun dia per tornar a batre’ns contra l’immens Pico Veleta i assolir així el punt més d’alt d’Europa on s’hi arriba a través d’una carretera asfaltada. Els pocs dies de bici han estat ben aprofitats. A veure si l’any que ve tenim més sort.

logo_Roldi-bvg

Veure més fotos del biciviatge