mdcollang

Aquest mapa pertany a ed. Alpina

mare collM

Fotos i breu descripció

sthilari00

Es tracta d’una pujada força llarga i la podem dividir en dues parts ben diferenciades. La primera coincideix amb la pujada a Sant Hilari Sacalm, ben bé fins a la sortida d’Osor. Aquest tram es caracteritza per ser ombrívol i de pendent suau. El segon tram és la pujada pròpiament dita a la Mare de Déu del Coll i és la part dura i exigent de l’ascensió i on podrem gaudir d’unes bones vistes.

Així doncs, la carretera comença a inclinar-se poc després de la població d’Anglès, en una llarga recta que començarà a pujar de manera molt gradual creuant camps. Serà l’única part de la pujada on estarem totalment descoberts al sol. A partir del primer revolt el panorama canviarà radicalment. En la primera part encara hi haurà alguna recta, però la carretera s’anirà contornejant d’una manera increïble i quedarem rodejats per frondosos boscos.

Els primers quilòmetres són els més ombrívols, ressegueixen la riera d’Osor i per tant, són els més freds i humits. Ideal en dies de molta calor, aquí sempre s’hi està fresc.

sthilari01

sthilari02

Ràpidament deixem enrere les Mines d’Osor i arribem a Osor. Ens trobem al km8 de l’ascensió. Fins aquí la veritat és que és bastant suau. Això si, depenent del ritme es pot fer feixuc. A partir d’Osor, però, la història pren un altre caire.

Ala sortida d’Osor podrem observar aquestes voltes que vigilen constantment la carretera. Just en aquest indret, 100m més endavant hi trobem el trencant per pujar cap a la Mare de Déu del Coll, que és on ens dirigim. Si seguíssim rectes aniríem cap a Sant Hilari Sacalm.

sthilari03

mdcollA-00

En aquesta foto podem veure el trencant que acabem d’esmentar. Creuem el pont i la carretera s’estreny i s’enfila ràpidament muntanya amunt. Comença l’ascensió de veritat!

Primera recta després del pont, deixem les últimes cases d’Osor enrere i ja podem apreciar com el pendent ha augmentat de manera clara. Des d’aquí ja podem observar a la nostra esquerra la Mare de Déu del Coll.

mdcollA-01

mdcollA-02

Hem fet una mica de zoom amb la càmera i aquí podem observar el nostre objectiu. Tot i que si volem, encara podrem arribar una mica més amunt, fins on acaba l’asfalt, llavors continua amb una pista de terra fins al cim de Sant Benet.

Ja hem deixat enrere la recta inicial i comencem una part més sinuosa i rodejada d’arbres. El pendent va variant entre trams suaus i trams durs, però quan suavitza mai arriba a ser còmode del tot. Tan sols trobarem un parell de descansos fins a coll Nafré, però a partir de Nafré ens esperen els últims 3 quilòmetres i precisament són els més durs.

mdcollA-03

mdcollA-04

Al sortir del bosc tindrem alguna vista, però en general les millors vistes les obtindrem a partir de coll Nafré. Ara mateix ens trobem en un dels sectors exigents d’aquesta bonica i sinuosa carretera.

Creuem una zona una mica més oberta i tornem a veure la Mare de Déu del Coll. Encara queda lluny i haurem de patir durant una bona estona més, abans no arribem a la seva altura.

mdcollA-08

mdcollA-09

L’última part fins a coll Nafré és més suau. Millor recuperar-se bé abans d’encarar la part final. Si fins ara hem patit, a partir d’ara serà pitjor.

A la foto podem veure que feia poc que havien acabat d’asfaltar la nova vessant de coll Nafré, la que duu a l’embassament de Susqueda i al Pasteral.

En aquesta ocasió, però, seguim pujant entre arbres que deixen entreveure les primeres vistes espectaculars del Collsacabra. El pendent però ens mantindrà força entretinguts.

mdcoll-12

mdcoll-13

Trobem una altra clariana, ideal per mirar, però ràpidament ens tornarem a endinsar dins el bosc. El pendent no afluixa i segueix torturant-nos. Hi ha algun petit descans, però a part d’aquests petits respirs, el pendent no baixa dels dos dígits.

La part final és la més sinuosa i juganera i a vegades farà animar-nos i augmentar el ritme, però millor no deixar-se anar a menys que s’estigui segur de les forces. Més d’un a petat a en aquestes paelles.

mdcoll-15

mdcoll-16

Aquesta part final és realment preciosa i aviat obtindrem el nostre premi.

Ja som a l’última paella. Allà davant hi ha la Mare de Déu del Coll. Ara si que falta realment poc.

mdcoll-17

mdcoll-18

Mare de Déu del Coll. Per fi…, es troba just darrera el revolt que es veu a la foto. No obstant, si volem, com ja hem esmentat abans, es pot arribar una mica més amunt creuant les algunes cases del nucli urbà de Montfullà fins que s’acaba l’asfalt.

Aquí tenim l’ermita del Coll, la qual acabem de deixar enrere. Val la pena anar-hi, ja que des del seu replà hi ha una vista preciosa de tota la cinglera del Far, pantà de Susqueda i resta de cingles que formen el Collsacabra.

mdcoll-19

mdcoll-21

I aquí tenim una vista des d’un altre punt de l’ascensió, encara que força similar a la que es pot veure des de l’església. Tot i així de l’església és més espectacular.

Si volem arribar a on acaba l’asfalt, tan sols hem de seguir amunt i endinsar-nos dins la urbanització de Montfullà, però l’asfalt empitjora ¡ la veritat és que no val gaire la pena, ja que no hi ha més vistes i tampoc hi ha gaire més per pujar, tan sols menys de 500m. A més, la pujada principal és fins al Coll. Només ho recomanaria si es vol arribar fins a Sant Benet, però millor amb Btt.